Eleuzinske misterije su najstarije poznate misterije u Rimskom carstvu i mogu se uzeti kao dobra podloga za razumijevanje drugih misterijskih religija. Kult su organizirali grad Atena i kralj, a za Atenjane je predstavljao misterije.
Mit vezan za eleuzinske misterije kaže kako božica žetve Demetra (Cerera) traži svoju kćer Perzefonu koju je oteo bog podzemlja Had. Traži je bakljama, a kad je napokon pronađe vraća ju natrag na zemlju na četiri mjeseca, i to u Eleuzinu, a ostali dio godine provodi u Podzemlju. Otuda potječe prikaz baklje u ikonografiji prikazivanja scena u kojima sudjeluju Demetra i Perzefona.
Kult misterija ima dvije svečanosti, a to su mali misteriji u Agrai, predgrađu Atene, u proljeće, i veliki misteriji u Eleuzini u jesen. Mali misterij – myesis, inicijacija, predstavlja obred prijelaza u novo postojanje.
Obred je poznat i s prikaza na jednoj vazi. Slijed događaja na njoj prikazan je redom: na prvom prizoru Heraklo stavlja na oltar prase i dva kruha ili kolača, dok eleuzinski svećenik nasuprot njega izlijeva ljevanicu, tu je i zdjelica s tri makova cvijeta. Srednja slika prikazuje Herakla prekrivenog lica, kako stoji na ovnujskoj koži, a svećenik nad njegovom glavom drži košaricu za žito. Demetra sjedi kraj Perzefone koja drži baklju u ruci. Demetra drži klas, a i glava joj je okrunjena klasjem. Ovnujska koža, baklja i košarica na ovom prikazu simboli su čišćenja. Posvećenik se mora prije toga okupati u Iliosu. Čišćenje pokazuje odlučan raskid s dosadašnjim postojanjem ili ulazak u novi svijet vrednota i odnosa.
Veliki misteriji su manje poznati. Ova svečanosti obavlja se u Eleuzini. Polazilo se u svečanoj povorci po svetoj cesti da bi se prisustvovalo noćnim svečanostima u Telesterionu (velika dvorana koja je mogla primiti i deset tisuća ljudi). Mist, već ranije posvećen u malim misterijama, polazio se okupati u moru, nakon čega je, praćen narodom, odlazio u Eleuzinu. Tu se za njega ostvaruje izvršenje – telete. Kod Klementa Aleksandrijskog pronalazimo tekst koji opisuje eleuzinski obred: ”Postio sam, pio ječmeno pivo, uzeo iz košarice, rukovao s time i položio natrag u kalanthos i opet ponovo u kovčeg.” Kovčeg neki tumače kao Demetrino krilo i želi se reći da je mist ponovo rođen. Popratni obredi kod eleuzinskih misterija su pokreti mista, vitlanje bakljama i udaranje u bubnjeve. Najznačajniji dio obreda je gledanje. Pindar to iskustvo opisuje riječima: ”Blažen koji to gleda i napusti zemlju. On pozna svršetak života, ali i početak.” Ipak, ostaje nepoznato što se zapravo vidi. Izvanjske svečanosti su slavlje buđenja novog života u prirodi, ali misti dobivaju i sigurnost i nadu da će dijeliti sudbinu s božicom Perzefonom. Kult se obavljao samo u Eleuzini.
Kiša Ereš
Latest posts by Kiša Ereš (see all)
Nice post. I used to be looking at continually this blog and i’m motivated! Extremely useful details exclusively the sections 🙂 My spouse and i deal with such information lots. I’m trying to find this unique details for a long period. Appreciate it in addition to all the best !.