Govor japodske bronce bogat je i raznolik, a životinjske figure samo su jedan od načina na koji se progovara o odnosu ljudi prema prikazanom (označenom). Na početku je bitno napomenuti da svi ovi prikazi u sebi nose određeno značenje, koje mi sa današnjeg stajališta tumačimo unutar paradigme u kojoj djelujemo. Ovaj kratki prikaz životinjskih predstava na japodskim brončanim figurama neće u tom smislu napraviti značajan iskorak. U članku se uglavnom koristimo formalističkim pristupom kako bismo stvorili podlogu za promišljanje o značenjima ovih simbola kroz neki od idućih članaka.
Životinjske predstave na najvećem broju brončanih izrađevina izvedene su tehnikom lijevanja, samo nekoliko ih je izvedeno iskucavanjem, a sasvim rijetko urezivanjem, točkastim ubodima ili termolir tehnikom. Najbrojniji su prikazi ptica, zmije i ribe. Pojavljuju se i prikazi domaćih životinja: ovna, bika, psa i konja. Prikazivanje divljih životinja rjeđa je pojava (jelen i divlja svinja). Iako najčešće pronalazimo samo protome, zastupljene su i čitave figure.
Ptičje protome izvedene su iskucavanjem na podlakticama od brončanog lima. Po jedan primjerak potječe iz Prozora i Dabra, a dva iz Kompolja. Na svim spomenutim nalazima izrađene su identične predstave dvije antitetski postavljene ptičje protome koje zauzimaju središnji prostor podlaktice.
Oko je na svim protomama označeno većim kružnim ispupčenjem. Kljun, zaobljena glava i vrat izrađeni su u istoj širini tako da se tumačenje motiva temelji na usporedbi sa sličnim motivima na drugim objektima. Protome na podlakticama razdvajaju trokuti od trostrukih nizova kružnih ispupčenja ili tako što je čitava površina trokuta ispunjena punktiranjem. Oko prostora s motivom ptičjih protoma izrađen je okvir od horizontalnih i vertikalnih rebara i nizova sitnih i krupnijih ispupčenja.
U Prozoru je na malom ulomku brončanog lima pronađena i predstava ptice u obliku konture izvedene urezanom linijom koju prate ubodi. Ptica je prikazana u mirnom stavu, zaobljene glave, kraćeg širokog kljuna, punog tijela, s obje noge i zaobljenog repa. Figura je okružena nejasnim punktiranim linijama, a ispod nje se nalaze manji urezani koncentrični krugovi. Slični koncentrični krugovi pronađeni su na još nekoliko sličnih ulomaka brončanog lima, pa neki autori smatraju da su pripadali istom pojasu.
Ptičje protome kao završetak noge fibule pronađene su u Kompolju i Prozoru.
Izrađene su vrlo shematizirano s malo naglašenim čeonim dijelom, bez drugih detalja. Ove ptičje glave okrenute su unazad prema luku fibule, a fibule pripadaju tipu lučnih fibula deltoidnog presjeka luka, s dugom nogom i predstavljaju jedan od vodećih tipova prečertoza ili protočertoza fibula. Dvije ptičje protome pronađene su i na pektoralu-fibuli u Kopolju. Ove protome postavljene su antitetski, tako da je na jednoj pričvršćena igla bez vrha, a druga ima otvor umjesto oka koje služi kao držač igle.
Ptičja protoma pronađena je i na oštećenoj pločici na donjem kraju lančastog pektorala iz Prozora, a postavljena je na gornjem dijelu fragmenta trake, odnosno brončane pločice.
Prikazana glava relativno je velika, a kljun je kratak i uglasto isječen (postoji mogućnost i da je odlomljen). Oko ptice izrađeno je u obliku ti koncentrična, urezana kruga s većom točkom u sredini, koji pokrivaju gotovo čitavu glavu. Pretpostavlja se da se na drugom kraju pločice nalazila još jedna antiteski postavljena identična glava ptice.
Figrure ptica na pektoralima pronađene su većinom u Kompolju, a samo jedan primjerak potječe s lokaliteta „Grobišta“ u Ličkom Lešću. Čitave figure ptica antitetski su postavljene na neku vrstu stupića-nosača. On bi ujedno predstavljao i noge ptice, a u oba gornja kuta nalaze se izduženo-pravokutne pločice koje ujedno predstavljaju glavni dio tog kompozitnog nakita.
U Prozoru su pronađene figure ptica (pijetlova) koje su vjerojatno korištene kao privjesci.
Ovi primjerci figura ptice plosnato su lijevane s dosta izduženim kljunom, naglašenom krestom, s jednom nogom i kraćim, zaobljenim repom. Na sredini tijela ptice nalazi se otvor. Na kljunu i repu nalaze se poprečni urezi, a duž kreste su raspoređena sitna udubljenja, dok su na nozi označena tri prsta. Figura ptice koja se koristila kao privjesak pronađena je u Kompolju.
Ova figura izrađena je u punoj plastici i čini se prikazuje neku barsku pticu. Na leđima joj se nalazi vertikalni držač koji završava horizontalnom cjevčicom za vješanje.
Figure za koje se može pretpostaviti da predstavljaju prikaz pijetla ili kokoši, a koji su služili kao privjesci pronađeni su samo u Prozoru. Do sada je poznato pet prikaza pijetlova i četiri prikaza kokoši. Svi ovi primjerci izrađeni su u punoj plastici, gotovo realistično, u mirnom stavu, masivnog tijela, s obje noge i po dvije alke na leđima izlivene ujedno sa figurom. Zanimljiva je činjenica da su kokoši izvedene sasvim jednostavno i bez puno detalja, dok pijetlovi na glavi imaju poveću krestu. Na jednoj figuri pijetla naznačeno je i oko, a samo je jedna figura ukrašena s tri urezane linije na vratu i ornamentom na kraju širokog, plosnatog repa.
Spomenut ćemo još figure ptice na luku fibule iz Kompolja. Ptica je prikazana u mirnom stavu, a izlivena u punoj plastici ujedno s lukom, a okrenuta je prema nozi fibule. Prilično je jednostavna bez ikakvih detalja koji bi nam pomogli da odredimo o kojoj vrsti ptice je riječ.
U sljedećem članku donosimo pregled prikaza ostalih životinjskih likova na tzv. japodskoj bronci.
(Također, u nekom od idućih članaka planiramo se pozabaviti i interpretacijom ovih nalaza, kao i problemima same interpretacije.)
Izvor: Raunig, B. (2004.)
Kiša Ereš
Latest posts by Kiša Ereš (see all)
- Intervju s podvodnim arheologom Darkom Kovačevićem - September 27, 2022
- BOSANSKOHERCEGOVAČKE ARHEOLOGINJE - March 7, 2021
- Najstariji ostaci Homo sapiensa - March 6, 2021